Elopeden

Orullat

Just nu är det väldigt lite eldrift i hemmet!

1kW bakhjulet har slutat gå. Rullar inte alls. Om det är hjulet eller kontrollenheten kvarstår att finna ut.

Elopeden II

Det var ett tag sedan något hände här. De facto så har elopeden stått i ett hörn i garaget. Att sakna bakbroms när man susar fram ljudlöst är lite…. friskt vågat.

fr_83Därför har en ny ram införskaffats. En med bromsar bak.

Men säg den glädje som varar för evigt…avståndet mellan hållarna på bakgaffeln är också för litet, så det blir att bända upp. Mycket rostiga skruvar och vajrar är det. Vi får se vad det blir av det hele.

Projekt Elopeden II är igång i alla fall.

 

 

Elopeden rullar igen

Nu har så äntligen momentarmen kommit från rull.se och den tillsammans med en specialbricka på ledningssidan för bästa symmetri är det rullning igen.

Dock har det uppstått en del vibrationer. Vi får se vad som händer.

fr_25_size880 fr_26_size880

 

 

 

 

 

 

 

 

Specialbrickan är uppsågad och av samma tjocklek som momentarmen. Sen har jag sett till att den inte kan lämna skeppet genom att limma fast två muttrar med bult.

Elopeden åker ner

Tyvärr har jag inte tid med detta projektet just nu. Motorn har visat sig ha ett stort vridmoment vid start och har lyckats att förstöra infästningen för bakhjulet. Har en lösning på lut, men jag måste se att pryttlar finns för detta först. Återkommer i ärendet.

Nu går det framåt

Elopeden är nu nästan klar. Testkörd, fast utan bromsar. Tur att det finns hederliga träskor!

Det som står kvar att lösa är:

  • Var förvara kraftenheten?
  • Hur ordna broms där bak?

Det första har jag fått sponsring till! En cykelväska som jag nu håller på att inreda så den borde klara att lösa mina problem.

Det andra är extra long reach calipers, vad de heter/kallas på svenska vet jag inte, men kruxet är att jag behöver 105-110 mm. Det är långt.

Jag vill lyfta fram två företag just nu;

  • Stenungsunds Cykel & Sport, Tvåhjulsmästarna, som sponsrade med cykelväska
  • Tools i Stenungsund som har alla de där korta M5 som krävs för att sätta ihop en Autoped utan att behöva beskära bultarna.

Tools finns på många orter. Tyvärr inte spårskalle på bultarna, men men….

Ja det snurrar!

Införskaffade kontakter på Kjell&Co och monterade dessa på regulatorns in-sladdar och batteriets ut-sladdar. Fick en liten läxa om att 48 Volt är tillräckligt för sjysst fyrverkeri….

Satte i nyckeln och konstaterade att hjulet gick åt rätt håll och alla lampor lös. En bra början!

Nu är det dags att skaffa däck!

Texasfasader

För att gömma regulatorn, så måste det till en falsk bensintank. Jag börjar med ett skal mot skärmsidan. Övre delen är gjord med tre lager 160 grams glasfiberväv, den undre delen endast ett lager. Troligen kommer jag att behöva förlänga den aningens, plus att det är lättare att avforma. 😉 Ja, jag har färgat epoxin svagt röd. Det är inte färgsläpp.

Falsk bensintank

Elopeden utan skruv och finesser

…eller batteri heller för den delen. Väntar fortfarande, men under tiden har jag satt ihop rester av gamla autopeddelar med de moderna elpryttlarna.

elopedenBakhjul med motor, bromshandtag, gas, lampa och regulator. Framhjulet är ställt åt sidan.