Tändningen

Autopeder och elektricitet har jag förstått att det är inte den bästa kombinationen. Men så illa som Lucas, nä, det kan jag aldrig tro.

De första Autopederna var bestyckade med system från SIBA.

Avståndet mellan hålen är 52 mm. Hålen är dessutom 4,5 mm i diameter.

Det går att ersätta tändspolen med en modern från STEFA. Just STEFA kom på de senare autopederna. Det finns en STEFA-spole med 52 mm hålavstånd – men hålen är bara 4 mm i diameter! Det är inte allt.

Titta på spolarna på höger sida så ser du raskt en stor skillnad. Den blåa är ack så mycket rundare om magen. Betänk att själva kärnan med sina släpskor är i princip samma så förstår du.

Det blåa är dessutom termoplast, så använder du Dremmelliknande verktyg och roterande slip – använd skyddsglasögon. Jag rekommenderar ändå den metoden framför att smälta med t.ex. lödkolv. Med slipningen blir det lite som att tälja.

Sakta och försiktigt. Nästa skillnad är att släpytorna, dvs de som är närmast magneterna är aningen längre på STEFA. Om dessa inte kortas kommer de att kortsluta mellan magneterna. Inte så lyckat för en bra gnista. Ca 2-3 mm behöver de kortas. Görs enklast med kap- eller slipskiva. Tänk på att spolen sitter väl fast när du borrar upp hålen. Det räcker inte med 4 till 4,5 mm, utan det behövs ca 5 – 5,5 mm hål för att du skall få ut spolen så det är ca en tidningssida mellan släpet och magneten.

Jag rekommenderar ändå att du först försöker utan att borra upp hålen. Risken att du misslyckas är stor, tyvärr.

Var försiktig och jobba lugnt och metodiskt. Det går att få dit den.

Anslutningen till tändspolen är den lilla ”vulkanen” på överdelen. Välj mellan att löda eller fästa som det är tänkt. Jag lödde. Använd stora lödkolven.

Vi är inte riktigt  färdiga. STEFAn är fet om magen, och svänghjulet har en oval axel för att kunna slå på brytarna. Därför måste det finnas gott om plats i det rödmarkerade området. Avverka sakta och försiktigt.

Det finns ju små anslutningsdon typ den rödfärgade på bilden nedan. Dessa går att gänga på och sedan löder man fast den och vips har vi en ”gammaldags” anslutning.

spolemod

Kondensatorn

På bilden är det den lilla burken högst upp på tändplattan. Den skall vara 18 mm i diameter. Känner du på den så sitter den som berget. Detta är den grunka du först skall misstänka. Det är en torrelektrolyt, men icke heller de håller i evigheternas evighet.

Lättast tar du en 12 mm hylsa, sätter rakt ovanför och slår ut den.

När den skall tillbaka; se till att den står helt rak. Lägg en mutter emellan en tving och botten på tändplattan och tryck försiktigt in den. Från ovansidan.

Det finns två olika kondningar. En med lödskalle (se bilden ovan) och en med skruv på toppen. Vill du kunna byta runt lätt är naturligtvis skruven att föredra.

 

 

 

När det gäller felsökning, så har Thomas Ljungdell skrivit en bra text om detta på den här sidan. Där finns den med Autopedrelaterade bilder. På denna sida finns även länk till huvudsidan, ty Autopeden är inte den enda som kan drabbas av eltorsk.