Att demontera en Pilot FM50.1 är inte så svårt. Vill man så kan förgasare och topplock sitta kvar. Den här motorn är samma som den till Novolette, fast spegelvänd. Sen skiljer den lite på attiraljer för driften. Finns information om  Novolettens motor i Stora Tvåtaktsboken, här är det Monarpedens version och den skildras sämre ur Stora Tvåtaktsbokens texter. Så håll till godo med nedanstående information.

166

 

 

Bara se till att alla packningar och muttrar är där de skall vara.

 

 

 

 

162

 

Då ser det ut så här.

 

 

 

 

 

163

 

Den här lilla plutten gäller det att hålla reda på. Den sitter inte fast och försvinner lätt.

 

 

 

Tändplatta till pilot fm50.1

Skruva loss tändplattan. Fota gärna så du ser ungefär hur den satt innan när du sen skall montera.

 

 

 

 Nu börjar det finmekaniska i vår pilot fm50.1

168

 

Nu är det bara att lossa på allt som verkar gå rakt igenom. På utsidan är det två bultar vid ena fästet och här inne är det tre bultar och en skruv. Mutter finns på andra sidan av bulten.

 

 

169

Nu skall det vara lätt släpp mellan dessa två. Det som håller ihop är kullager och i dessa inpressade axlar. Inte bända med fulverktyg mot ytor som skall vara plana som glas!!

Och nej, ingen olja, och så skall det vara.

 

 

172

Ta tag om vänster och höger del och småjucka lite försiktigt samtidigt som du drar. Det skall gå att dra isär en bra bit eller hela vägen.

 

 

 

 

173

Lossar det inte det sista tar du en gummiklubba och slår lätt på vevaxeln.
Bör räcka. Om det inte gör det kan det finnas kax i vägen.

 

 

 

174

 

Så här kan den andra sidan se ut.

 

 

 

 

 Remskivan

175

Det som nu håller ihop alltihopa är den här lilla bulten, och den går inte att få ut utan att ta av remskivan.

Vi måste därför ta av remskivan.

 

 

 

179Den övre kåpan/klockan skall gå att fjädra lite neråt. Om den inte gör det så knacka lite försiktigt på den tills det går. Det är inte knoppen som det skall tryckas på utan själva kåpan. När den trycks ner ungefär 3 mm så syns låstråden som ligger runt och håller fast.

 

 

 

183

Med hjälp av spetsigt föremål skjuter du runt tråden tills en öppning hamnar framför en lucka i drivhjulet och du petar upp tråden. Försiktigt!

 

 

 

184

När vi lyfter på kåpan uppenbarar sig en fjäder med gummihatt.

185

Den lilla knoppen är med i detta paketet.

 

 

 

fr_224_size880

Den lilla svarta pluppen i toppen på fjädern innehåller små kulor, ett slags kullager alltså.

FÖRSIKTIGHET!

 

 

 

 

 

194

 

När vi lyfter på den andra plattan så uppenbarar sig en familj hattifnattar. Kupa med fjäder. Brickan sitter med 17 mm mutter. Vanlig gänga troligtvis.

 

 

 

Fjädrar och hattar i en pilot fm50.1

 

Alla delarna.

 

 

 

 

 

197

Nu är det bara att lyfta av saker och ting i rätt ordning.

 

 

 

 

Lameller till pilot fm50.1

Fem stycken lameller.

 

 

 

 

 

212

Sen har vi en special som det är dags för avdragaren att jobba med. Tålamod och max 80°C. Såvida inte packboxarna skall tacka för sig och gå hem.

Enklare är att göra så här:

 

 

214

 

En skruvtving på avdragaren, så den inte öppnar sig. Ta tag i avdragaren med ena handen och lyft motorn, en bit över bordet. Slå till hårt på skruven till avdragaren, med en hammare. Så det blir en stöt.

 

 

 

215

Tada! Vår pilot fm50.1 är nästan besegrad.

Passa på nu att kontrollera nållagret i remskivan.

 

 

 

220

 

Lås remspännaren i yttre läge och ta bort de sista två fästena. 9 mm hylsa även här.

 

 

 

Isär

Vevaxel och kolv till en pilot fm50.1

Sen ramlar allt isär med eller utan lätt våld.

Kontrollera alla lager. Skall gå tyst & fint.

 

 

 

 

224

Håll ett öga på dessa schims. Här det ena.

 

 

 

 

 

225

Och här är det andra.

 

 

 

 

 

Slutkläm

En pilot fm50.1 kräver fullständigt tätt hus för att fungera bra, så att byta packboxarna och sätta in nya packningar är det minsta som bör göras. Byta kullager är ju en liten sak när det ändå är isärtaget, men lite dyrare.
Här kan du hitta massa delar för renovering: Mustang&Husqvarnacenter.

 

Tack till: Conrad E., Jon P. G. och Björn E. för all hjälp!