Projekt 714 – Autoped 31cc

En 31 kubiksmotor med detta låga motornummer skall sättas ihop.

img_8423.jpg
Bilden visar ju inte allt, men många saker är det som det behövs!

31cc cylinder till Autoped

En 31cc cylinder till Autoped. Inget direkt märkvärdigt då den ser likadan ut för en 39 cc utvändigt.

Hett tips

Saknas skruvarna så är det M5 16 mm i alla hål utom där jag pekar. Där skall det vara 19 mm. 20 mm är standard M5.

Ett bra hjälpmedel på arbetsbordet är en hyvens brädbit med hål i.

Montering

Den första biten att sätta på plats är vevstaken. Den skall ha kullager på var sin sida närmast kroppen.

Nedan ses hur vi börjar. Montera segerring och se till att den sitter ordentligt i spåret.


Ovanpå segerringen monteras kullagret. Rakt och fint. Kullagerfett är kletigt och bra och smörjer och skyddar.

Montera packningen. Montera sedan vevstaken. Den långa sidan skall ut genom delen där tändplattan kommer att sitta.
Den andra halvan har också segerring och kullager monterat och pressas sedan ner. Jämn pressning.
När avståndet är tillräckligt litet så tar vi hjälp av skruvarna.
Montera och skruva åt ordentligt. Korsvis dragande för så jämn och rak dragning som möjligt.

Nu vänder vi på motorn.

Då jag valt att använda en vevstake från en modernare motor så blir det lite fel just här.

En vevstake i rätt ålder skall ha en skåra och plats för en woodruff här.
Om jag valt att ha det kugghjul som passar den axeln blir det lite svårt enligt nedan.
För det stora kugghjulet kommer att kunna gå i det stora. Direktdrift i all ära, men det hoppar vi denna gång. Nedan ligger bara transmissionskedja och kugghjul löst på plats.
Den lilla hylsstumpen, en distans helt enkelt, sätter vi på vevaxeln så den inte tappas bort eller glöms bort. Nu tar vi drivaxeln istället.

Under det förut nämnda lilla kugghjulet skall det sitta kullager och segerring. Däri denna räfflade hylsa.
Däri skall sedan denna axel. Den är skapad för den manuella växlingen. Kontrollera noga att axeln är rak. Enklast genom att sätta axeln i ett kullager och snurra. Skall inte skaka.

Montera fjädern ovanpå den räfflade hylsan i botten. Därefter ”cylinderhatten” som jag håller den.
Sen sätts axeln ovan ner och ett kullager sätts på plats. Allt låses med segerringen.
Skyddet med ny bussing på plats sätts dit och avslutningsvis den lilla hylsan som skall ligga så att endast drevets tjocklek är kvar på kuggaxeln.

Därefter kan vi vända och montera fast kugghjulen. Det stora hjulet kan behöva shimsbrickor för att det inte skall glappa mellan det stora kugghjulet och segerringen.

Hur jag löste det med låsningen till lilla kugghjulet? Jag lät en vän fräsa ut en bit som passade likt Johanssons passbitar mellan centrum på kugghjulets platta del och axelns platta del. En väldigt liten kil, men den måste vara exakt. Inte glappa!! Sitter dessutom med bra lim för detta.

M8 med 1 mm stigning samt en låsbricka under. Skall helst vara en som är lite chipsformad.

Då är det bara att montera packningen. Är inte ytorna perfekt släta, använd någon form av flytande packning. Annars låt bli, blir bara jobbigt att göra rent sen.

Långa skruven där jag pekar. Glöm inte att korta den 1 mm.
Inte helt rätt estetiskt, men funktionellt.

Vevaxeln

Då var vi tillbaka på vevaxeln och den biten där magnethjulet skall sitta. Hylsan skall sitta kvar i botten och kullager med fett på ovanpå.
Tätning med bussning. Så är det klart så länge.

Cylinder och kolv

Vevstaken då.
Kontrollera först att det är rätt kolv till cylindern.
Vänd på kolven och kolla också. Kan vara lättare att se med kolvens undersida uppåt.
Tryck försiktigt in kolvbulten några millimeter så att du kan känna när den får fäste i vevstaken.

Dom sista millimetrarna kan det behövas ett don emellan så bulten kommer in och du kan låsa med knastret från båda sidorna.

Glöm inte packningen sen när cylindern monteras. Lite lurigt med kolvringarna, men det syns ganska bra hur de skall sitta. Kläm ihop och lirka ner cylindern. Kolvring för kolvring.
Tada! På med topplockspackning och montera topplocket.

Upphängningen

Nedan en av de två motorfästena. Bulten framtill skall vara ca 10 mm längre än den bakre.
Montera växelväljaren med näsan fram mot cylindern.

Det elektriska

Kommer

Testkörning

http://autopeden.se/wp-content/uploads/2018/06/img_9759.mov