Liten, en unik 54a

Lite vemodigt är det…

20150419_LitenSensommaren 2012 kom du hem till mig. Två hjul, en ram och en låda med 1000 skruvar, muttrar och tillbehör. Du var rostig, matt och all aluminium var vit. Visst krånglade du lite när jag försökte ge dig en ny motor, så du fick tillbaka din egna. Lite gladare blev du allt med nya vajrar och uppfräschade ramdetaljer, kåpor och däck.

Idag, en solig vårdag 2015, skiljdes våra vägar. Det kändes som du inte riktigt ville åka. Tog tre försök innan du startade på riktigt. Men jag hade inte riktigt tiden att ge dig den uppmärksamhet du förtjänar. Men du lärde mig mycket, och den kunskapen tar jag med mig till nya projekt och andra autopedägare.

Puttra på Liten – may the force be with you!

Till salu

SÅLD

Autoped från 1954. Troligen en NV 117 B med kedjedrift.

Denna utmaning (för mig) är nu till salu. Det finns tyvärr inte plats för den i garaget och den ”hindrar” andra projekt från att göra hembesök.

Om du studerar filmen så ser du hur den ser ut. Den är i god status och ramen har kvar sin patina som tiden skapat sedan 1954. Kan vara så att den är tidigare, då ramen har årtalet 1953 instämplat, så det kan vara en mycket tidig modell!!

Den inköptes i delar liggandes i låda och följande är gjort:

  • Skärmarna är blästrade, epoxiprimade och sedan målade med 1K-lack.
  • Strålkastaren blästrad, epoxiprimad och sedan målad med 1K-lack. 2K-lack på topp.
  • Kåporna är glasblästrade, invändigt behandlade med 1K rostskyddsprimer, på utsidan är det först en 1K clear-coat och sen tre lager 1K röd. Maskat och lagt 3 lager gulvit 1K och toppat allt med två lager 2K PU-lack.
  • Alla vajrar är bytta
  • Förgasaren väl rengjord.
  • Nya kolvringar
  • Nytt bakljus i gammal stil då den gamla fallit för våld, väta & ålder
  • Sadeln belagd med tunt lager PU-lack för skydd.
  • Ny bensinkran då den gamla läckte.
  • Nya däck & slangar
  • Nya kedjor för tramp- och motordrift. Original cykelkedja medföljer.
  • Elsystemet har ny spole och konding

 

Motorn behöver några tramp för att bli varm i cylindern och starta. Den är lite svag i uppförsbackarna vilket tyder på att byte av packboxar kan vara ett nöjsamt projekt. Men den går och det finns trampor. 😉

Utgångspriset för denna skapelse som är i princip original bruksskick är 4000 SEK.

Eventuellt påslag eller prutning görs på plats.

Plats är i Stenungsundsområdet.

Varde ljus!

Ljusomkopplaren fungerar nog. Nu har jag ljus i ett läge. Om det är halv eller hel är inte intressant just nu. Det var så simpelt som lite för tjockt lager färg där det inte borde vara färg. Dock slocknar ljuset när jag försöker tuta. Kan ju vara kass tuta också.

Målat kåpor

Nu när ”Liten”, dvs 117B faktiskt går, så var det dags att fixa till kåporna.

Hade ju haft ett par liggandes, men tyckte de var inte helt rätt. Det visade sig vara för Crescents Autopeder med underliggande avgasrör. Hittade en frände som hade just dylik autoped med felaktiga kåpor och vi bytte helt sonika.

Fått dom glasblästrade av min mycket trevliga granne Robert och nu var det dags att skrida till verket.

Följande produkter har jag använt:

 

Använda produkter

Först klarlackade jag kåporna för att fylla ut lite porer. Lät torka i en timme. Innesidorna tog jag rostskyddsprimer på.

Multona 0437 är nära Autopedens röda färg. 0041 är inte nära den gula, men den närmaste av standardsortimentet. Tror det finns en som heter 0141 som kan vara bättre.

Tre lager med 5 minuters mellanrum av det röda, den fick sedan torka till dagen efter. Då maskades kåporna med hjälp av vattenlinjetejp. Bra klister, formbar och smidig.

Maskerade kåporDärefter målades det gulvita med två lager. Täcker ganska bra. Tejpen drogs direkt efter lackning.

Efter ca sex timmars torkning skakades den tvåkomponenta polyuretanlacken upp och aktiverades. Två lager med 15 minuters mellanrum.

Lackad kåpa 1Det som saknas nu är gummiproppen över oljepåfyllnadshålet. Fått tips om att Puch Alabama har en liknande på kedjeskyddet. Tåls att undersöka.

 

Kanske, kanske inte

Ett tag sedan något sades eller tänktes här, men just nu är det ganska lugnt. Samlar mest in mer data om Autopeden.

Mitt projekt (54:an) har jag bytt motor på igen och ny tändplatta. Ny och ny, bästa begagnade delar som jag har att uppbringa. Tändsftiftet gnistrade i alla fall i bänk. Så nu skall jag bara dra alla skruvar och ägna en stund åt att trampa…någon dag…vilken som helst…

Risken är att den kvarstår som trögtrampad 24″ damcykel, man lär inte bli fet som Autopedägare….. 😉

Ibland är det bara konstigt

Ibland är det konstigt med Autopeder. Det finns ju inte så hemskt många fel som kan finnas på en hoj, eller hur?

* Elektriskt – spolar, kondensatorer, tändstift, svänghjul, sladdar, brytare och något förbannat jordfel.

* Mekaniskt – ingen bensin är väl det vanligaste här. Då härrör det ofta från att tanken är tom eller så är förgasaren nerskitad inifrån.

Jag vet inte hur mycket jag skruvat och pillat nu på ”Liten” (Liten är det husliga namnet på 1954 års modell 117B. Detta då den endast är 24″) vid det här laget. Men tändning, abriss och förtändning är inställda med idiotisk precision. Startar den? Nähä.

Ute i det fria blixtrar det från tändstiftet så det kan lysa upp en mindre lokal. Nerstoppat i cylindern borde den blixten kunna tända asfaltsolja, men nähä….

Det jag vet är att elcylindern fungerar. Bakljuset lyser så fint när jag vevar runt på pedalerna. Man får vara nöjd med det lilla.

Liten är fet

Just nu sliter jag med att få 54:an att gå! Provar alla möjliga kombinationer men det är surt, inte bara för räven utan även tändstiftet. Gnista finns, bensin finns. Skall prova med NV5:ans förgasare, den fungerar ju.

Liten är gnirkig!

Nya slangklämmor, men det spelade ingen roll. Inne i garaget startar den, men ute på gatan….nä…

Stiftet är blött, men inte jätteblött, så jag skall inspektera kanalerna lite bättre i förgasaren.

Men ett 24″ centralstöd har den fått, och numera står den jättefint.

Liten är…egen av sig

117 B 1954 i verkstaden (Youtube-film på en egen-sinnig moppe uppallad på full gas)

En Autoped med egen attitydGnistan är så fin så fin,

i förgasaren är det bensin bensin

men trampa tills man lider pin….

Går den igång, vilket den gör efter ca 200 m, så är  det gasen i botten som gäller. Öppnar jag luftspjället dör den direkt. Går den
ner i varv så dör den. Lite egen!
Finns den någon ork i den? Icke nått. Går kanske i 20  km/h….max…

Vad har jag gjort för fel eller vad är det för fel som  jag borde kolla upp?
Ställde in förtändning, kolvläge, brytare enligt
konstens alla regler. Rensat avgasröret till och med….

Denna 117 B är lite egen av sig, helt klart.

Egen attityd

Att trampa runt ger starka ben, men denna egensinniga autoped borde lära sig hyffs!

Liten låter!

Så var då äntligen projektet ”slutfört”.

Naturligtvis så startar ju inte en Autoped om kopplingen är intryckt. Aningen för mycket spänd vajer gjorde att den inte startade vid förra försöket. Men nu var det justerat, tanken påfylld och andan på topp.

Efter ungefär 150 meters trampande kan jag höra att den småtänder vid låg gas, trampar och trampar mera. Bara småputter.

Efter ca 250 meters trampande går den plötsligt igång. Fatta nöjdheten!

Smolken i bägaren är ändå att jag måste plocka ner alltihop då den läcker olja. Så det är bara att hitta den felande tätningen och göra om den till hel alternativt rusta upp originalmotorn…..

Nåväl, det var en skön belöning att få åka fram och tillbaka på gatan några gånger och lyssna. Nu känns det som nya krafter tillkommit och nu skall den fixas klart. Saknas egentligen bara kåpor och handtag. Det sistnämnda är lätt iaf.