NV 5

2-takts, luftkyld motor med hopbyggd reduceringsväxel.

Gummiupphängning i två fästen.

Året då den första Autopeden kom.

NV 54 Fredrik Gustafsson

NV5 men 1954. Svänghjulskåpan skiljer lite mot 1953.

Foto: Jonny A.

Handtagen är inte original.

Foto: Karl-Erik Kalle Bilar

Cylindervolym 31 cc
Cylinderdiameter 35 mm.
Kedjedrev 11T
Förgasare Bing 1/9,5/19
Slaglängd 32 mm.
Max. effekt 0,8 HK14000 varv per min
Max. hastighet 30 km/tim
Medelkolvhastighet 6 m/sek. vid 30 km/tim
Dekompretionsventil I cylindertoppen med utlopp i avgaskanalen
Tändning Svänghjulsmagnet med 6 V belysningsspole
Tändstift Bosch W 175 T1
Vevhus Tätat med simmerringar på vevaxeln. Mellanaxeln lagrad i två kullager
Vevaxel Lagrad i tre kullager. Vevstakslagret med rullar och rullhållare
Utväxlingsförhållande 1:23,6
Koppling: Nej
Ljuddämpare Lätt isärtagbar
Bensintank 2 liter med reserv
Ram: Specialstål
Framgaffel Av cykelmodell. Kan dock erhållas i teleskoputförande på begäran
Sadel: Bladfjädrad, WUPP
Vevparti Av lättviktsmc-typ
Framnav Med expanderbroms
Baknav Torpedo frihjulsnav
Hjulstorlek 26 tum
Drivnining Kedja
Strålkastare Med hel- och halvljus, kopplad till motorn.
Baklykta: Kopplad till motorn.
Lampor: 6V 5W

Från http://arbetarbladet.se/merlasning/motor/1.1331574-med-garaget-fullt-av-kultiga-crescent/1.1331584-bildextra-crescent-mopeder?articleRenderMode=wide hittas följande text:

Autoped NV5 1953. Motor NV, 31 cc, 0,8 hk. I originalskick. Första mopeden som tillverkades av Nymanbolagen efter mopedens födelse 1952. Design: Björn Karlström. Denna motor kunde komma in i andra andningen och toppa 55–65 km/h, något som åtgärdades på senare årsmodeller. Autoped NV5 serietillverkades och såldes i 15 000 exemplar 1953.