1955-1956

Om avgasröret går in under motorn är det en Crescent.

Andra sidan Andra sidan
Verktygslåda med nödvändigheterna Verktygslåda med nödvändigheterna
En blå Crescent Autoped från 1955 i orenoverat, ej omlackat orginalskick, startar lätt, nya däck, remdriven En blå Crescent Autoped från 1955 i orenoverat, ej omlackat orginalskick, startar lätt, nya däck, remdriven
Foto: Lennart L. NV 1118 1956 Med benskyddskåpor. Nytt bakdäck, ej originalsadel. För övrigt original.
Foto: Håkan L. Jag har en från 1955 -56 Crescent 1118 Autoped, färgen är blå/creme, den går jättebra, lite filad på toppen av kolven, topplocket nedtaget 1 mm och insuget uppborrat.
Foto: Peter Vad jag förstår så är det en modell 1118. 1956. Gummisitsen är i mycket dåligt skick och måste bytas annars är det mest tvätt och service som ska göras.

Motorkåporna är ommålade och manöverkablarna är bytta i omgångar. /Ola E.

Cylindervolym 40 cc
Cylinderdiameter
Förgasare Bing 1/8/3
Slaglängd
Max. effekt
Max. hastighet
Medelkolvhastighet
Dekompretionsventil
Tändning
Vevhus
Vevaxel
Utväxlingsförhållande
Koppling: Ja
Ljuddämpare
Bensintank 3 liter
Ram: Specialstål
Framgaffel Bottenlänk.
Sadel: Bladfjädrad, WUPP
Vevparti Av lättviktsmc-typ
Framnav
Baknav
Hjulstorlek 24 tum
Drivnining Kilrem
Strålkastare
Baklykta: