↓
 

Nymanbolagets Autoped 1953-1955

Nymanbolagets Autoped 1953-1955
Nymanbolagets Autoped 1953-1955
  • Hem
  • Blogg
    • Elopeden
    • Liten
    • Monarpeden
    • NV5
  • Del för del
    • Bensintanken
    • Förgasaren
      • BING sprängskiss
      • BING tekniska datablad
      • Luftfiltret
      • Vad står siffrorna för?
    • Hjulen
      • Bakhjul med Torpedo transportnav
      • Framhjulet
      • Ta loss kuggkransen från bakhjulet
    • Ljusomkopplaren
    • Motorn
      • Avgasröret
      • Cylinder
      • Kåporna
        • Göra egna kåpor
      • Kolven
      • Pysen
      • Tändningen
        • Ingen gnista på stiftet
        • Ställa in tändningen
      • Transmission och frikoppling
      • Vi sätter ihop en 31cc Typ 01
      • Vi tar isär en 40 cc med koppling
      • Viktkompensera en 31cc – går det?
    • Ram och detaljer
      • Pedalerna
      • Spännrullens plats för kilremsdrift
    • Sadeln
    • Stilbilder
    • Styret
      • Handtagen
    • Tips & Trix
    • Torpedonav – Isärtagning
    • Verktygslådan
    • Vevpartiet
    • Tekniska data
  • Projekt
    • Liten, en unik 54a
      • Delarna
      • Detaljer
      • Framlyktan
    • Monarped 1955
      • Bing 15
      • Färger
      • Framgaffel
      • Frikopplingen Rex/Pilot
      • Pallas 8/9
        • Reparation – Infästet på Pallas
      • Renovering av Pilot FM50.1
      • Tekniska data Monarped 578
    • Projekt 714 – Autoped 31cc
  • Reservdelar
  • År för år
    • 1953
    • 1954
      • NV 115
      • NV 117 A
      • NV 117 B
      • NV 118 A
      • NV 118 B
    • 1955 – 1956
      • NV 1115 (Crescent)
      • NV 1117 (Crescent)
      • NV 1118 (Crescent)
  • Köp/Sälj
  • Annan kuriosa
    • Besök
    • Blixt
    • Rambler
    • Reklam och liknande
    • Specialbyggen
    • Tillbehörsbutiker – länkar
  • Om autopeden.se
    • Frågor & svar
    • Kontakta autopeden.se
Hem→Blogg - Sida 3 << 1 2 3 4 5 6 >>

Inläggsnavigering

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

M578

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 4 mars, 2014 av Autopedmekarn4 mars, 2014

Snart är den på väg hem till garaget. Har bara sett den på svag bild. Men den var ju så snygg! Blir till att jobba med Autosol och vax för att få fram lite snyggt blänk. Har hört allt möjligt … Läs mer →

Publicerat i monarpeden

Elopeden rullar igen

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 3 september, 2013 av Autopedmekarn3 september, 2013

Nu har så äntligen momentarmen kommit från rull.se och den tillsammans med en specialbricka på ledningssidan för bästa symmetri är det rullning igen. Dock har det uppstått en del vibrationer. Vi får se vad som händer.           … Läs mer →

Publicerat i eloped

Ibland är det bara konstigt

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 9 juli, 2013 av Autopedmekarn9 juli, 2013

Ibland är det konstigt med Autopeder. Det finns ju inte så hemskt många fel som kan finnas på en hoj, eller hur? * Elektriskt – spolar, kondensatorer, tändstift, svänghjul, sladdar, brytare och något förbannat jordfel. * Mekaniskt – ingen bensin … Läs mer →

Publicerat i Projektet

Elopeden åker ner

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 1 juli, 2013 av Autopedmekarn1 juli, 2013

Tyvärr har jag inte tid med detta projektet just nu. Motorn har visat sig ha ett stort vridmoment vid start och har lyckats att förstöra infästningen för bakhjulet. Har en lösning på lut, men jag måste se att pryttlar finns … Läs mer →

Publicerat i eloped

NV5:an går som själve…

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 1 juli, 2013 av Autopedmekarn1 juli, 2013

Efter att ha bytt ut tändspolen mot en modifierad STEFA-spole går NV5:an som ett spjut. Inga mystiska stopp noterade. Dock är släpskorna lite väl långt bort, så ett försök att borra upp hålen skall göras.

Läs mer →
Publicerat i NV5

NV5-an tog semester

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 18 juni, 2013 av Autopedmekarn18 juni, 2013

Efter en knackig åktur på 2 mil så stannade NV5:an. Efter att ha pillat loss tändstiftet kunde det surt konstateras att det saknades blixt. Dags för lite renovering kanske.

Läs mer →
Publicerat i NV5

Liten är fet

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 7 juni, 2013 av Autopedmekarn7 juni, 2013

Just nu sliter jag med att få 54:an att gå! Provar alla möjliga kombinationer men det är surt, inte bara för räven utan även tändstiftet. Gnista finns, bensin finns. Skall prova med NV5:ans förgasare, den fungerar ju.

Läs mer →
Publicerat i Projektet

Liten är gnirkig!

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 19 april, 2013 av Autopedmekarn19 april, 2013

Nya slangklämmor, men det spelade ingen roll. Inne i garaget startar den, men ute på gatan….nä… Stiftet är blött, men inte jätteblött, så jag skall inspektera kanalerna lite bättre i förgasaren. Men ett 24″ centralstöd har den fått, och numera … Läs mer →

Publicerat i Projektet

Nu går det framåt

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 19 april, 2013 av Autopedmekarn19 april, 2013

Elopeden är nu nästan klar. Testkörd, fast utan bromsar. Tur att det finns hederliga träskor! Det som står kvar att lösa är: Var förvara kraftenheten? Hur ordna broms där bak? Det första har jag fått sponsring till! En cykelväska som … Läs mer →

Publicerat i eloped

Liten är…egen av sig

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 4 april, 2013 av Autopedmekarn4 april, 2013

117 B 1954 i verkstaden (Youtube-film på en egen-sinnig moppe uppallad på full gas) Gnistan är så fin så fin, i förgasaren är det bensin bensin men trampa tills man lider pin…. Går den igång, vilket den gör efter ca 200 … Läs mer →

Publicerat i Projektet

Inläggsnavigering

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Sök

Senaste inläggen

  • Mest småplock
  • Pilotmotorn uppgraderas
  • Dekaler av eget snitt
  • Trimmat!
  • En bra leverantör av hjul


Annons

Stora tvåtaktsboken

Du kan renovera din motor!
Knackar det från motorn? Slirar kopplingen? Går Moppen bara till kiosken? I denna bok får du lära dig hur du renoverar tvåtaktsmotorer från 31 till 246 kubik.

Dekaler o Skyltar


Lindom Magnetservice


Verktygshandböcker & Reservdelskataloger

Länklista

  • Hjorteds Mopedmuseum
  • Ingen gnista på stiftet?
  • Lindom Magnetservice
  • Mo-ped.se
  • Mopedmuseum
  • Mopedsadel
  • Nymans Vänner, Uppsala
  • Raketsport
  • Rubber Mek
  • West Coast Moppers
©2021 - Nymanbolagets Autoped 1953-1955 - Weaver Xtreme Theme
↑