↓
 

Nymanbolagets Autoped 1953-1955

Nymanbolagets Autoped 1953-1955
Nymanbolagets Autoped 1953-1955
  • Hem
  • Blogg
    • Elopeden
    • Liten
    • Monarpeden
    • NV5
  • Del för del
    • Bensintanken
    • Förgasaren
      • BING sprängskiss
      • BING tekniska datablad
      • Luftfiltret
      • Vad står siffrorna för?
    • Hjulen
      • Bakhjul med Torpedo transportnav
      • Framhjulet
      • Ta loss kuggkransen från bakhjulet
    • Ljusomkopplaren
    • Motorn
      • Avgasröret
      • Cylinder
      • Kåporna
        • Göra egna kåpor
      • Kolven
      • Pysen
      • Tändningen
        • Ingen gnista på stiftet
        • Ställa in tändningen
      • Transmission och frikoppling
      • Vi sätter ihop en 31cc Typ 01
      • Vi tar isär en 40 cc med koppling
      • Viktkompensera en 31cc – går det?
    • Ram och detaljer
      • Pedalerna
      • Spännrullens plats för kilremsdrift
    • Sadeln
    • Stilbilder
    • Styret
      • Handtagen
    • Tips & Trix
    • Torpedonav – Isärtagning
    • Verktygslådan
    • Vevpartiet
    • Tekniska data
  • Projekt
    • Liten, en unik 54a
      • Delarna
      • Detaljer
      • Framlyktan
    • Monarped 1955
      • Bing 15
      • Färger
      • Framgaffel
      • Frikopplingen Rex/Pilot
      • Pallas 8/9
        • Reparation – Infästet på Pallas
      • Renovering av Pilot FM50.1
      • Tekniska data Monarped 578
    • Projekt 714 – Autoped 31cc
  • Reservdelar
  • År för år
    • 1953
    • 1954
      • NV 115
      • NV 117 A
      • NV 117 B
      • NV 118 A
      • NV 118 B
    • 1955 – 1956
      • NV 1115 (Crescent)
      • NV 1117 (Crescent)
      • NV 1118 (Crescent)
  • Köp/Sälj
  • Annan kuriosa
    • Besök
    • Blixt
    • Rambler
    • Reklam och liknande
    • Specialbyggen
    • Tillbehörsbutiker – länkar
  • Om autopeden.se
    • Frågor & svar
    • Kontakta autopeden.se
Hem→Blogg - Sida 5 << 1 2 3 4 5 6 >>

Inläggsnavigering

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Stor och Liten

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 11 januari, 2013 av Autopedmekarn11 januari, 2013

Så var NV5:an inbaxad i källaren för att jag lättare skall kunna se hur kablar och skruvar skall monteras. 54:an är verkligen en minihoj i jämförelse med 53:an. Men det skall nog bli ordning på torpet.

Läs mer →
Publicerat i Projektet

Bensinkran 16mm till Autopeden

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 14 november, 2012 av Autopedmekarn14 november, 2012

Då har jag hittat en ny bensinkran 16 mm till Autopeden. Det är inte original, Everbest, men den passar och är av samma princip – det får duga tills jag hittar något bättre. Dock fick jag använda mig av den mutter som … Läs mer →

Publicerat i Projektet

Kedjesträckaren

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 3 november, 2012 av Autopedmekarn3 november, 2012

Det här är lite av akilleshälen just nu. Om vi bortser från att de bultar som används är feldimensionerade, så känns inte omslutningen runt gaffeln helt rätt. Precis som om det saknas ett gummimenbran eller något emellan gaffel och klämma. Får … Läs mer →

Publicerat i Projektet

Börjar likna något

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 3 november, 2012 av Autopedmekarn3 november, 2012

Då var tändningen inställd. Gillar inte den moderna tändkabeln alls, så den skall bytas när tillfälle ges. Osäker kraftöverföring. Nu är det dags att få alla kablar på plats, gas, koppling, luftspjäll, handbroms. Ja just det, handbromsen saknar jag ju … Läs mer →

Publicerat i Projektet

Skrap

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 8 oktober, 2012 av Autopedmekarn8 oktober, 2012

Har haft en irriterande skrapljud på NV5an, men nu begriper jag ju vad det är. En av spolarna ligger lite för långt ut och hugger i svänghjulet. Så fort projektet är klart skall NV5an in på operationsbordet igen.

Läs mer →
Publicerat i Allmänt

Det blixtrar!

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 7 oktober, 2012 av Autopedmekarn8 oktober, 2012

Efter att ha bytt ut kondensatorn testades tändningen genom att hålla det nya tändstiftet mot blocket och snurra. Det kom tillslut gnistor efter att även brytarspetsarna justerats något. 

Läs mer →
Publicerat i Projektet

Beställt nytt

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 1 oktober, 2012 av Autopedmekarn1 oktober, 2012

Har beställt ny tändspole (Stefa) och ny konding från Alvars på Vargön.

Läs mer →
Publicerat i Projektet

Snurr

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 27 september, 2012 av Autopedmekarn27 september, 2012

Efter att tändplattan justerats någon millimeter, så går den hur fint som helst. Allt ljud nu är svoppsvopp ljudet när kolven rör sig upp och ner. Bra. Dessvärre är det sämre med gnistor. Har provat två olika tändplattor, men båda … Läs mer →

Publicerat i Projektet

Bänkad

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 26 september, 2012 av Autopedmekarn26 september, 2012

Satt upp motorn i bänk och försöker lista ut varför svänghjulet går så trögt. http://youtu.be/XARfgw1o0eM Ett tips var att magneterna kanske hugg i. När svänghjulet togs bort gick det markant lättare.

Läs mer →
Publicerat i Projektet

Projektet

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 11 september, 2012 av Autopedmekarn26 september, 2012

Luftrenaren är åtgärdad med ny wire, men bensinkranen är engångspryttel. Everbest var kanske lite överreklamerat, men hej – drygt 60 år får väl anses vara en någerlunda evighet? Nu är också motorn på plats med alla kedjor. Men ack vad … Läs mer →

Publicerat i Projektet

Inläggsnavigering

← Äldre inlägg
Nyare inlägg →

Sök

Senaste inläggen

  • Mest småplock
  • Pilotmotorn uppgraderas
  • Dekaler av eget snitt
  • Trimmat!
  • En bra leverantör av hjul


Annons

Stora tvåtaktsboken

Du kan renovera din motor!
Knackar det från motorn? Slirar kopplingen? Går Moppen bara till kiosken? I denna bok får du lära dig hur du renoverar tvåtaktsmotorer från 31 till 246 kubik.

Dekaler o Skyltar


Lindom Magnetservice


Verktygshandböcker & Reservdelskataloger

Länklista

  • Hjorteds Mopedmuseum
  • Ingen gnista på stiftet?
  • Lindom Magnetservice
  • Mo-ped.se
  • Mopedmuseum
  • Mopedsadel
  • Nymans Vänner, Uppsala
  • Raketsport
  • Rubber Mek
  • West Coast Moppers
©2021 - Nymanbolagets Autoped 1953-1955 - Weaver Xtreme Theme
↑