Det som skiljer Autopedens cylinder från i princip alla andra är att den sitter med tre pinnbultar.

Så här såg det ut när jag delade mitt första topplock från cylindern. Mycket ärg och rost. Muttrarna som sitter i topplocket hade fått MoS2 att gotta sig i ett dygn först för att rosten skulle vara ett litet problem.

 

 

 

 

 

 

Pinnbultarna

Efter polering såg cylinderpinnbultarna i alla fall ut så här:

 

Blankare iaf. Gängning är M6 med 1 mm stigning.

 

 

Cylinder & topplock

Cylindern och topplocket poleras till önskad grad. Vid blästring, var försiktig runt själva cylinderloppet. Titta noga i cylinderloppet så det inte finns några repor från felaktiga kolvringar.

Det skiljer lite i storlek mellan 31 och 39 cc i foten.

 

 

 

 

 

 

Kolvringarna

Kolvringarna skall ha ett spel på 0,10-0,12 mm.

För att mäta spelet, sätt in kolvringarna en och en i cylindern.

Sätter du dem högst upp är det enkelt att få dem rakt.

 

 

Ett bladmått med 0,1 mm skall gå in utan problem.

Montering

Topplocket sätts fast med låsbricka och mutter. Även om det låter helknäppt skall muttrarna dras fast korsvis. Du förstår när du gör det.