En förgasare som många har något att säga något om. Något obra.

Jag kan instämma. Tanken är god, men konstruktionen har lite mer att önska. Till exempel åtdragningen vid insuget till cylindern, vid fabriksmonteringen görs de första mikrosprickorna och några mekanden senare är den trasig. Nåväl, Citroen använde också Pallas, förklarar en del…

För att få ut förgasaren lätt så måste båda sidokåporna av, men det går med bara ena sidan. Jag nöjer mig med frikopplingssidan.

93Det går ner tre stycken olika sladd och slangtåtar, en bensinslang (grön) en gasvajer (bakom gröna slangen) och en chokevajer.

 

 

 

 

100För att få ut själva kroppen på gasaren så skall toppen skruvas av. Två stycken fint försänkta spårskruvar som en bred och smal mejsel skruvar ur. Har man bara tagit ena sidan behöver man luta på förgasaren så mycket det går.

 

 

 

101Det här skall efter lyckad avskruvning sitta fast i gasvajern. Det får hänga där.

 

 

 

 

 

103Chokevajern sitter fast i ett fjäderbelastat tätningslock. In med mejsel under och lossa vajern med näbbtång. Typ gasvajer, liten plutt i änden.

 

 

 

 

104När vi skruvat av bottendelen så hittar vi flottören. Den sitter fast i överdelen i en gångjärnskonstruktion vars pinne är den som sticker ut på höger sida. Plocka ut med näbbtång och förvara väl. Efter detta är det bara att lyfta av flottören.

 

 

 

105Under flottören hittar vi flödaren (överst) munstycket (mitten) och inloppet med den lilla reglerpinnen i hålet. Nu är det inte läge att planlöst vända på gasaren.

106

Håll handen under! Reglerpinnar är svårfunna på golvet

 

107

Bränsleslangens lilla rörstump kan skruvas loss. Däri sitter det lilla filtret. Tryckluft och blåsa utifrån är en god början. Förvara filtret i nippeln och båda på säkert ställe.

 

 

 

 

108När det är hål som försvinner snett ner vänster är jag alltid misstänksam. Läge för skitansamlingar. Tryckluft från båda håll tills ljuset flödar igenom.

 

 

 

 

112Munstycke och stigarröret. I röret finns det hål som är ca 0,8 mm i diameter. De är svagt konade / brotschade. En gasvajerbit kan användas och rensa inuti. Annars tryckluft. Lilla skruven i toppen behövs inte tas bort. Använd gärna förstoringsglas och kolla in hålen noga.

 

 

111Rengörning inuti kan göras med tex. en tops. Snurra åt rätt håll bara. Blås ur sedan.