NV 5
2-takts, luftkyld motor med hopbyggd reduceringsväxel.
Gummiupphängning i två fästen.
Året då den första Autopeden kom.
Cylindervolym | 31 cc |
Cylinderdiameter | 35 mm. |
Kedjedrev | 11T |
Förgasare | Bing 1/9,5/19 |
Slaglängd | 32 mm. |
Max. effekt | 0,8 HK14000 varv per min |
Max. hastighet | 30 km/tim |
Medelkolvhastighet | 6 m/sek. vid 30 km/tim |
Dekompretionsventil | I cylindertoppen med utlopp i avgaskanalen |
Tändning | Svänghjulsmagnet med 6 V belysningsspole |
Tändstift | Bosch W 175 T1 |
Vevhus | Tätat med simmerringar på vevaxeln. Mellanaxeln lagrad i två kullager |
Vevaxel | Lagrad i tre kullager. Vevstakslagret med rullar och rullhållare |
Utväxlingsförhållande | 1:23,6 |
Koppling: | Nej |
Ljuddämpare | Lätt isärtagbar |
Bensintank | 2 liter med reserv |
Ram: | Specialstål |
Framgaffel | Av cykelmodell. Kan dock erhållas i teleskoputförande på begäran |
Sadel: | Bladfjädrad, WUPP |
Vevparti | Av lättviktsmc-typ |
Framnav | Med expanderbroms |
Baknav | Torpedo frihjulsnav |
Hjulstorlek | 26 tum |
Drivnining | Kedja |
Strålkastare | Med hel- och halvljus, kopplad till motorn. |
Baklykta: | Kopplad till motorn. |
Lampor: | 6V 5W |
Från http://arbetarbladet.se/merlasning/motor/1.1331574-med-garaget-fullt-av-kultiga-crescent/1.1331584-bildextra-crescent-mopeder?articleRenderMode=wide hittas följande text:
Autoped NV5 1953. Motor NV, 31 cc, 0,8 hk. I originalskick. Första mopeden som tillverkades av Nymanbolagen efter mopedens födelse 1952. Design: Björn Karlström. Denna motor kunde komma in i andra andningen och toppa 55–65 km/h, något som åtgärdades på senare årsmodeller. Autoped NV5 serietillverkades och såldes i 15 000 exemplar 1953.