Monarped M55 – 1954

Den 12 juli 2024 införskaffades en Monark M55, som inte var direkt i topptrim.

Med utgångspunkt på framhjulet, så är det troligen en 54:a. (Halvnav)


Utgångsläget är en som fått en dekaltrimmad Centrum-tank och där hela mopeden ser ut ungefär som tanken.
Både förgasaren och avgasröret är dessutom fel.


Detta är vad det ungefär borde bli.


Flöde

i första delen plockas allt ner till bitar. Torx-skruvar kastas och de olika partierna sorteras upp i påsar. På så sätt kan jag i lugn och ro ta en påse och jobba med den.

2024-07-24: Allt nerplockat i smådelar, utom motorn. Skall iväg för blästring. Har kopierat över framskärmens mönster, men är inte tillräckligt säker på tankens linjer. Avgasröret klassat som ett Victoria och lagt åt sidan.

2024-08-25: Alla blästrade delar tillbaka från Blästeriet i Kungälv. Inte grovblästrat, utan en ganska slät och fin yta. Lösa delar rostskyddades med en 1K epoxistålprimer och ramen med Paint AP Anti Rust. Därefter en 1K primer från Motip med efterföljande Spray putty för att jämna ut lite. Jag jobbar nu med en del i taget och först blir det ramen och framgaffeln.

2024-09-18: Arbetet går långsamt framåt. Saknar en 3/16 UNC bult till avgasröret, så medan jag väntar ordnade jag med det elektriska. Medföljande strömställare var för ett tjockt styre, så jag fick leta i reservdelslådan efter ett mer fungerande och rusta upp det. Så nu skall bara elsladden monteras. Bakljuset får vänta tills skärmen är färdigmålad. Har beställt 3mm vinyltejp från paintpro.se för att få till snygga linjer. Närmast är dock att maska upp tanken. Har även köpt vit vinyl för att fixa snygga sömmar på sadeln. Behöver dock 13 mm klyvnit. Vet var det finns.

2024-09-22: Tanken stripad och målad. Då stripning inte är något jag ens gör på årsbasis, så är den mängd som får bättringsmålas med pensel inom rimlig gräns. Skall ju till lite skugga och guld också.
Ett tips är att jag gjorde ”mallar” av tanken innan jag blästrade den. Tog OH-plast och värmde mot tanken så den fick rätt passform. Sen var det bara att rita på plasten. När sedan linjerna skulle föras över på den nya grundmålade tanken var det bara att slå hål i mallarna där linjer möts och sätta en blyertsprick.

2024-10-12: Jag har gett upp att laga Pallasförgasaren på normalt sätt. Tanken var att använda zink. Men jag behöver mer tid, så en Bing är beställd. Bytt kopplingsvajer. Kvar att fixa är sadeln i princip. Har börjat tillverka två plåtbitar som sitter vid förgasaren då dessa saknades. Originalen har en flödarspak på sidan. Den avstår jag. Illa nog att göra böjd kant i tunn plåt och försöka få dit saker.

2024-11-17: Efter att ha gått igenom alla munstycken från 46-56 på en 2,12-hållare, så blir det att slänga upp motorn på operationsbordet. 54 skall vara bäst med 2,12, men det verkar som kompressionen inte är där den skall vara. Plocka isär en Pilot 501L är både enkelt och irriterande.

 

 

 

Primerad mopedram

Att tänka på här, om du får tag i plåtarna som skall täcka förgasaren, är att Bing-varianten är bredare än Pallas. Du behöver alltså bredda de plåtarna där luftrenaren sitter.


Klart

  • Allting är klart. Nu är det montering som väntar.
  • Förgasaren Pallas 8/9 är komplett.
  • Sadeln saknas, men Novolettesadeln som satt på skall renoveras. (Husqvarna Novolette 1954-56)

För att byta ut Pallasförgasaren är följande enklast:


Framskärmens linjer

Jag har lagt skärmen tight mot en vinkelhake och mäter från den.

7 mm börjar vitt streck, 5 mm brett. Direkt på kommer ett 1,5 mm rött streck.

18 mm ut går det ett 1 mm vitt streck.

Kanske syns det lite bättre hur linjerna går på detta fotot:


Här har jag beställt 3 mm vinyltejp från Paintpro.se för att förhoppningsvis få till fina linjer. Enmillimetersstrecket får nog tyvärr vara.

Extra avgasröret:

Krök/avgasrör Pilot 1vxl 1953-60
Mantel/rör Victoria FM38L 1949-54
Innan del Victoria FM38L 1949-54
Pinnen Victoria FM38L 1949-54
Stjärt/bakre del Victoria FM38L 1949-54