Renovering av Pilot FM50.1 Del 2 Remskivan Det som nu håller ihop alltihopa är den här lilla bulten, och den går inte att få ut utan att ta av remskivan. Vi måste därför ta av remskivan. Den övre kåpan/klockan skall gå att fjädra lite neråt. Om den inte gör det så knacka lite försiktigt på den tills det går. Det är inte knoppen som det skall tryckas på utan själva kåpan. När den trycks ner ungefär 3 mm så syns låstråden som ligger runt och håller fast. Med hjälp av spetsigt föremål skjuter du runt tråden tills en öppning hamnar framför en lucka i drivhjulet och du petar upp tråden. Försiktigt! När vi lyfter på kåpan uppenbarar sig en fjäder med gummihatt. Den lilla knoppen är med i detta paketet. Den lilla svarta pluppen i toppen på fjädern innehåller små kulor, ett slags kullager alltså. FÖRSIKTIGHET! När vi lyfter på den andra plattan så uppenbarar sig en familj hattifnattar. Kupa med fjäder. Brickan sitter med 17 mm mutter. Vanlig gänga troligtvis. Alla delarna. Nu är det bara att lyfta av saker och ting i rätt ordning. Fem stycken lameller. Sen har vi en special som det är dags för avdragaren att jobba med. Tålamod och max 80°C. Såvida inte packboxarna skall tacka för sig och gå hem. Enklare är att göra så här: En skruvtving på avdragaren, så den inte öppnar sig. Ta tag i avdragaren med ena handen och lyft motorn, en bit över bordet. Slå till hårt på skruven till avdragaren, med en hammare. Så det blir en stöt. Tada! Vår pilot fm50.1 är nästan besegrad. Passa på nu att kontrollera nållagret i remskivan. Lås remspännaren i yttre läge och ta bort de sista två fästena. 9 mm hylsa även här. Fortsätt till Del 3