Bestämde mig för att ersätta den skadade Pallasen med en Bing 15 mm.
Den är ganska snarlik i funktion och utseende, ja om man kisar lite, så det går precis. Sen att den är 15 mm och inte 8, med ställbart så är allt lösligt, med eller utan cylinderpropp.
Men några små detaljer är bra att peka på, så man är beredd när den väl skall placeras…
Gott om plats?
Nej, det finns det inte.
Tittar vi på den här bilden så är det först justerskruven för gasvajern. Den sitter onödigt nära motorfästet. Kan bli tal om att kapa lite i värsta fall. Jag hade millimeterna på min sida.
Koppen, som jag pekar på, sitter dessutom samma onödigt nära blocket.
Själva förgasaren bör därför ha en extra tjock insugspackning mellan cylindern och sig själv, just för att komma ut från cylindern och för att det inte skall bli direktvärme mellan dem. I Pallasen sitter det ju en backelitbit mellan insugsröret och förgasaren.
Om man tycker att det är ont om plats för att få på muttrarna (ni ser att det finns ju inget som sticker ut) så finns det längre cylinderbultar.
Förgasaren är försedd med ställbart munstycke, så det är bara att luta sig ner och hoppas att man inte kör in fingrarna i remmen…
Den här utstickande saken, dvs ställbara munstycket, är precis på fel ställe för perfect fit. När du sätter på sidokåpan kommer denna att precis gå i skruvskallen. Därför måste kåpan försiktigt böjas in lite. Detta gör att du har möjlighet att skruva på munstycket under gång, feppliga händer bör akta sig då det är varma cylindrar och snurrande rem precis runt om.
Det jag gort är att jag lött på en stång med ratt på så att den sticker ut lite mer tillgängligt. Ifall man vill justera under gång.
Slutligen
Chokevajer, gasvajer osv är lätt att placera – nemas problemas.
Glömt inte att köpa 52 mm luftfilter och den lilla klämman som håller ihop det hela.
Klämman har inget fäste på ena sidan. Kan ordnas med lite ståltråd runt ställbara munstycket och genom öglan på klämman.