↓
 

Nymanbolagets Autoped 1953-1955

Nymanbolagets Autoped 1953-1955
Nymanbolagets Autoped 1953-1955
  • Hem
  • Blogg
    • Elopeden
    • Liten
    • Monarpeden
    • NV5
  • Del för del
    • Bensintanken
    • Förgasaren
      • BING sprängskiss
      • BING tekniska datablad
      • Luftfiltret
      • Vad står siffrorna för?
    • Hjulen
      • Bakhjul med Torpedo transportnav
      • Framhjulet
      • Ta loss kuggkransen från bakhjulet
    • Ljusomkopplaren
    • Motorn
      • Avgasröret
      • Cylinder
      • Kåporna
        • Göra egna kåpor
      • Kolven
      • Pysen
      • Tändningen
        • Ingen gnista på stiftet
        • Ställa in tändningen
      • Transmission och frikoppling
      • Vi sätter ihop en 31cc Typ 01
      • Vi tar isär en 40 cc med koppling
      • Viktkompensera en 31cc – går det?
    • Ram och detaljer
      • Pedalerna
      • Spännrullens plats för kilremsdrift
    • Sadeln
    • Stilbilder
    • Styret
      • Handtagen
    • Tips & Trix
    • Torpedonav – Isärtagning
    • Verktygslådan
    • Vevpartiet
    • Tekniska data
  • Projekt
    • Liten, en unik 54a
      • Delarna
      • Detaljer
      • Framlyktan
    • Monarped 1955
      • Bing 15
      • Färger
      • Framgaffel
      • Frikopplingen Rex/Pilot
      • Pallas 8/9
        • Reparation – Infästet på Pallas
      • Renovering av Pilot FM50.1
      • Tekniska data Monarped 578
    • Projekt 714 – Autoped 31cc
  • Reservdelar
  • År för år
    • 1953
    • 1954
      • NV 115
      • NV 117 A
      • NV 117 B
      • NV 118 A
      • NV 118 B
    • 1955 – 1956
      • NV 1115 (Crescent)
      • NV 1117 (Crescent)
      • NV 1118 (Crescent)
  • Köp/Sälj
  • Annan kuriosa
    • Besök
    • Blixt
    • Rambler
    • Reklam och liknande
    • Specialbyggen
    • Tillbehörsbutiker – länkar
  • Om autopeden.se
    • Frågor & svar
    • Kontakta autopeden.se
Hem→Liten, en unik 54a - Sida 1 1 2 3 … 5 6 >>

Liten, en unik 54a

Inläggsnavigering

← Äldre inlägg

Mest småplock

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 8 juni, 2018 av Autopedmekarn8 juni, 2018

Just nu testas en renoverad äldre motor på ramen. Kolven värmenöp vid första körningen så det gäller att ta det lite lugnt och gubbköra. Jag uppdaterar hela tiden sidan med tips som kommer in och jag tycker det är joggens … Läs mer →

Publicerat i NV5

Pilotmotorn uppgraderas

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 30 juni, 2016 av Autopedmekarn30 juni, 2016

Just nu är svänghjulsaxel, svänghjul och en woodruffkil på besök hos en bekant. En bekant med en fin fräs. Det lilla hålet med det dåliga stiftet skall bort och ersättas med en skåra. Samma sort som det är på Pilotmotorn … Läs mer →

Publicerat i monarpeden

Dekaler av eget snitt

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 19 oktober, 2015 av Autopedmekarn19 oktober, 2015

Provade att trycka dekaler till Autopeden hos Skyltmax, och blev glatt överraskad. Bra kvalitet och priset är väl helt ok för enskilda märken. Så kan du t.ex. Photoshop och har en bra bild så kan du alltså göra egna dekaler!! … Läs mer →

Publicerat i Vanligt

Trimmat!

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 5 september, 2015 av Autopedmekarn5 september, 2015

Efter förra färdens kedjehaveri (!) och även viss förstörelse av kuggarna på drevet, inhandlades ny kedja och drev från Erik Linding.Se till att den lilla förlängningen medföljer. Eventuellt behövs två stycken kedjebitar tas bort. Görs med fulverktyg eller kedjeknäckare. Passade … Läs mer →

Publicerat i NV5

En bra leverantör av hjul

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 25 augusti, 2015 av Autopedmekarn5 september, 2015

Om man inte är rädd för att importera, så vill jag rekommendera http://qsmotor.en.alibaba.com/, de finns även på http://www.aliexpress.com/store/1389549. Hög servicenivå hela vägen. Detta är elmopedsprojektsgrejor!

Läs mer →
Publicerat i eloped

Ljuset är skådat!

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 21 augusti, 2015 av Autopedmekarn21 augusti, 2015

Kjell&Co är en butik att lita på när det gäller elektronik – än så länge. Denna butik har bl.a. 12V ”cykellampor” med E10-sockel. Länk dit ->

Läs mer →
Publicerat i NV5

Det blev svart!

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 15 augusti, 2015 av Autopedmekarn15 augusti, 2015

Nu är det lite bättre varv på motorn faktiskt. Så bra att det blev svart både fram och bak. Båda lamporna i framlyktan blev blåsvarta och därbak gick bara tråden sönder. Kjell&Co har faktiskt lämpliga E10-lampor. Dock hade min lokala … Läs mer →

Publicerat i NV5

Frappafrappa är inte rätt

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 12 augusti, 2015 av Autopedmekarn12 augusti, 2015

Efter en runda med den nyrenoverade autopedmotorn fick jag en ny upplevelse. Helt plötsligt försvann all ork och en hårtork blåste på min högra fot. En trasig topplockspackning är inte bra för något, men så kan det gå.  

Läs mer →
Publicerat i NV5

Omlindat är bra!

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 10 augusti, 2015 av Autopedmekarn11 augusti, 2015

Efter att ha modifierat ett antal blåa STEFA / JOFA-spolar så att de skall passa i Autopedens elskåp tyckte jag det var dags att prova omlindat. Skickade de trasiga spolar jag hade till lindom.nu och satte mig att vänta på att Posten … Läs mer →

Publicerat i NV5

Orullat

Nymanbolagets Autoped 1953-1955 Postat 29 maj, 2015 av Autopedmekarn29 maj, 2015

Just nu är det väldigt lite eldrift i hemmet! 1kW bakhjulet har slutat gå. Rullar inte alls. Om det är hjulet eller kontrollenheten kvarstår att finna ut.

Läs mer →
Publicerat i eloped

Inläggsnavigering

← Äldre inlägg

Sök

Senaste inläggen

  • Mest småplock
  • Pilotmotorn uppgraderas
  • Dekaler av eget snitt
  • Trimmat!
  • En bra leverantör av hjul


Annons

Stora tvåtaktsboken

Du kan renovera din motor!
Knackar det från motorn? Slirar kopplingen? Går Moppen bara till kiosken? I denna bok får du lära dig hur du renoverar tvåtaktsmotorer från 31 till 246 kubik.

Dekaler o Skyltar


Lindom Magnetservice


Verktygshandböcker & Reservdelskataloger

Länklista

  • Hjorteds Mopedmuseum
  • Ingen gnista på stiftet?
  • Lindom Magnetservice
  • Mo-ped.se
  • Mopedmuseum
  • Mopedsadel
  • Nymans Vänner, Uppsala
  • Raketsport
  • Rubber Mek
  • West Coast Moppers
©2021 - Nymanbolagets Autoped 1953-1955 - Weaver Xtreme Theme
↑